دسته‌بندی نشده

فواید و مضرات کوهنوردی

فواید و مضرات کوهنوردی

فواید و مضرات کوهنوردی: کوهنوردی بهترین تمرین برای آزمایش قدرت بدنی و استقامت ذهنی است. تعداد کمی از تمرینات دیگر با همان مقدار عضله کوهنوردی کار می کنند و تعادل، انعطاف پذیری و استقامت و صبر نیز مهم هستند.

کوهنوردی یک تمرین کل بدن است که برای توسعه قدرت، تعادل، انعطاف پذیری و تناسب اندام هوازی طراحی شده است. کسانی که صخره نوردان حرفه ای هستند در فضای باز تمرین می کنند.

اما برای مبتدیانی که به دنبال امتحان کردن چیزهای جدید در این ورزش هستند، بهتر است با یک مرکز آموزشی سرپوشیده شروع کنند. باشگاه ها همیشه دارای مربیان واجد شرایط، تجهیزات و سطوح مختلف سختی کلاس ها هستند.

فواید و مضرات کوهنوردی

فواید کوهنوردی:

1. تمرین قدرت و استقامت

کوهنوردی در درجه اول مربوط به تمرینات قدرتی است. اما این ورزش ضربان قلب شما را نیز تحریک می کند و مقدار قابل توجهی کالری می سوزاند.

به طور متوسط، یک فرد 70 کیلوگرمی می تواند در هر ساعت کوهنوردی حدود 600 کالری بسوزاند. با این حال، در مقایسه با سایر تمرینات، کوهنوردی بیشتر شبیه تمرینات اینتروال است زیرا در مقایسه با تمرینات قلبی عروقی مانند دویدن یا دوچرخه سواری، ضربات بی هوازی کوتاه تری تولید می کند. که تمایل به ایجاد ضربان قلب پایدارتر و ثابت دارند.

2. تقویت عضلات

در صخره نوردی کلاسیک یا بولدرینگ (یعنی بالا رفتن از صخره های کم ارتفاع بدون طناب)، تمام گروه های عضلانی پمپاژ می شوند.

از آنجایی که قسمت تحتانی بدن معمولا قوی تر از بالاتنه است، فرد برای نگه داشتن دیواره به عضلات سرینی، همسترینگ و ساق پا تکیه می کند، در حالی که پشت، سینه، شانه ها و بازوها با هم کار می کنند تا بدن را به سمت بالا بکشند.

به تدریج ساعدها قوی‌تر می‌شوند، زیرا برخلاف بسیاری از تمرین‌های سنتی دیگر، برای رسیدن به بالای دیوار به قدرت گرفتن فوق‌العاده نیاز است.

فواید و مضرات کوهنوردی

3. کشش خوب

علاوه بر تقویت ماهیچه های خود، برای حرکت از یک حرکت به حرکت دیگر نیاز به کشش دارید. کوهنوردی یک راه فوق العاده برای افزایش قدرت، انعطاف پذیری و هماهنگی هسته است.

4. بازگرداندن آرامش

اما بخش فیزیکی این تمرین تنها مزیت سلامتی نیست. مزایای سلامت روان عبارتند از حس اعتماد به نفس، استفاده از مهارت های حل مسئله، صبر و استقامت، و احساس موفقیت در هنگام رسیدن به اوج.

این به شما امکان می دهد فرآیندهای ذهنی را متعادل کنید، با افسردگی و اضطراب مبارزه کنید.

5. کسب ارتباطات اجتماعی جدید

کوهنوردی نیازهای اجتماعی فرد را برآورده می کند. عنصری از اجتماع در این فعالیت ها وجود دارد و باشگاه مکانی عالی برای پیدا کردن دوستان جدید است.

حمایت و تشویقی که شخص از سوی سایر شرکت کنندگان احساس می کند، احساس رضایت را برمی انگیزد، به بهبود و توسعه در این مسیر فشار می آورد.

فواید و مضرات کوهنوردی

مضرات کوهنوردی

تمرین فقط هوازی نیست

بله، ضربان قلب شما سر به فلک می کشد و تناسب اندام قلبی- تنفسی شما می تواند بهبود یابد، اما اگر به دنبال یک تمرین هوازی سنتی هستید که با دویدن، دوچرخه سواری یا شنا مقایسه شود، این تمرین کاملاً مناسب نیست.

با این حال، برای اینکه سیستم قلبی خود را برای صعود آماده کنید، باید بدن خود را با تجهیزاتی از جمله دوچرخه های ورزشی و تردمیل گرم کنید.

این نیاز به صبر و استقامت دارد اکثر کوهنوردان این را نقطه ضعف نمی دانند، اما برای مبتدیان این ورزش، زمان لازم برای صعود گاهی اوقات به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می شود.

در 20 دقیقه، کوهنورد فقط گرم می شود و شروع به کوهنوردی می کند، در حالی که در بسیاری از انواع تناسب اندام می توان کارهای بیشتری انجام داد. به طور متوسط، یک تمرین تا 60-90 دقیقه طول می کشد، این مدت زمان برای همه مناسب نیست.

فواید و مضرات کوهنوردی

ایمنی برای موفقیت تمرین بسیار مهم است

همیشه خطر افتادن یا آسیب دیدگی وجود دارد و بنابراین تمرین باید فقط زیر نظر متخصصان و بر روی تجهیزات ایمن انجام شود.

اکثر سالن ها قوانین بسیار مشخص و سختگیرانه ای دارند که باید رعایت شوند. برای برخی، این نیز منهای کلاس است. نکاتی برای مبتدیان بهترین راه برای شروع کوهنوردی رفتن به داخل خانه و شرکت در درس های مبتدی است.

بیشتر باشگاه ها عضویت‌ ها و درس‌ هایی را با سطوحی ارائه می‌ کنند که شرکت‌ کننده با تسلط بر مهارت‌ های خاص، آن‌ها را طی می‌ کند. این مراکز از مربیان واجد شرایطی استفاده می کنند که تجهیزات را به شما می گویند و همچنین اولین کلاس ها را برگزار می کنند.

یکی دیگر از مزیت های باشگاه این است که شما مجبور نیستید وسایل زیادی بخرید. اکثرا تجهیزاتی دارند که می توان کرایه کرد و گاهی اوقات حتی در قیمت کلاس ها گنجانده می شود. اما حتماً یک جفت کفش ورزشی خوب و لباس راحت بخرید که به شما امکان می دهد آزادانه حرکت کنید.

برای مبتدیان در کوهنوردی، سفارشی کردن تمرینات به بدن کمک می کند تا با ورزش سازگار شود و به آن زمان می دهد تا بر مجموعه جدیدی از مهارت ها تسلط یابد.

ارزش آن را دارد که با یک یا دو جلسه در هفته شروع کنید، و با قوی‌تر شدن بدنتان، ممکن است فعالیت یا تمرین دیگری را در نظر بگیرید.

به پایان این مقاله رسیدیم، امیدواریم که مقاله “فواید و مضرات کوهنوردی” مورد قبول شما بوده باشد. همچنین ممکن است بخواهید مقاله دیگر ما را در مورد چند روز در هفته کوهنوردی کنیم؟ را ببینید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *